Kazanah Ilmu yang hampir tidak dipelajari oleh generasi masa kini. Ditambah dengan penggunaan tulisan jawi lama menambahkan lagi kemalasan untuk membaca dan mempelajarinya. Namun percayalah saudara ku bahawa berbagai ilmu yang sangat halus penjelasannya terdapat didalam kitab-kitab tersebut. Gali lah ilmu yang makin ditinggalkan oleh generasi akan datang.

Pustaka Kitab Lama beroperasi di SEREMBAN
ONLINE SAHAJA Tel: 06-6794293, 013-2372864 (Whatapps, Telegram, Facebook)


Maybank: 105122072445,

BSN: 05115-41-00008604-1

CIMB: 7615328124


Sunday 15 June 2014

Kitab Wadah Minuman Suci Orang Sufi

Kitab ini merupakan kitab terjemahan dari kitab edisi jawi lama yang berjudul Al-Manhal al-Sofi Fi Bayani Rumuzi Ahli al-Sufi adalah hasil karya Syeikh Daud Al-Fatoni.


Persoalan yang dikemukakan dalam kitab ini adalah merupakan persoalan rahsia2 agama yang jarang sekali dibentangkan secara terbuka. Adalah diharapkan para pembaca bertanya kepada ahli-nya bila terdapat perkara yang sukar untuk memahaminya.



Sesetengah ulama' yang bergerak menuju kepada Allah Taala adalah umpama orang yang ingin bermusafir memutuskan setiap marhabah (perhentiannya).Jadi, tak dapat tidak orang yang bermusafir dalam sepanjang perjalanannya itu adalah orang yang mu'alim (guru/sifu) yang tahu selok belok tentang jalan yang dilaluinya itu juga memerlukan bekalan, kenderaan, teman/ sahabat dan alat senjata untuk menghadapi dan menentang musuhnya agar dapat menakutkannya.

Demikian jugalah bagi orang yang salik, tak dapat tidak perlu kepada Syeikhnya (Mursyid) untuk menjalankannya (memandunya), yang 'Arif dan tahu tentang perjalanan Tharekatnya yang sudah pun dijalaninya (dilaluinya).Malahan, beliau mengetahui yang baik dan jahatnya, dan tak dapat tidak perlu juga kepada bekalan, iaitu Taqwa Allah dan memerlukan kenderaannya, iaitu Himmah (semangat kemahuan yang keras)



Harga RM7.90

No comments:

Post a Comment