Kazanah Ilmu yang hampir tidak dipelajari oleh generasi masa kini. Ditambah dengan penggunaan tulisan jawi lama menambahkan lagi kemalasan untuk membaca dan mempelajarinya. Namun percayalah saudara ku bahawa berbagai ilmu yang sangat halus penjelasannya terdapat didalam kitab-kitab tersebut. Gali lah ilmu yang makin ditinggalkan oleh generasi akan datang.

Pustaka Kitab Lama beroperasi di SEREMBAN
ONLINE SAHAJA Tel: 06-6794293, 013-2372864 (Whatapps, Telegram, Facebook)


Maybank: 105122072445,

BSN: 05115-41-00008604-1

CIMB: 7615328124


Sunday 15 June 2014

Kitab Al Qaulu Tam Fi Ahkam Al Makmum Wal Imam (Hukum Makmum & Imam) Terjemahan

Kitab Qaulu Tam Fi Ah Kamil Makmum wal Imam a'la Mazhab Imam Syafie r.a karangan Ibnul I'mad bin Yusuf Al-Masri ini merupakan sebuah kitab Feqah yang terkenal pada zaman silam. Diterjemah oleh Dato' Syeikh Hj. Zakaria Bin Hj. Ahmad Wan Besar (Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah) yang menfokuskan hampir keseluruhan peraturan-peraturan menjadi imam dan makmum dan permasalahan-permasalahan berkaitan muwafiq dan masbuq. Buku ini juga sesuai dijadikan sebagai salah satu buku teks di dalam kelas ta'mir di masjid-masjid dan surau-surau. Kupasan yang dipersembahkan oleh pengarang bersifat komprehensif, padat dan mudah difahami. Sesiapa sahaja yang ingin mendalami pengetahuan agama disarankan agar memiliki buku ini. Huraian yang disajikan dilihat amat sesuai dibaca oleh seluruh umat Islam.



Isi Kandungan:
Bahagian Pertama
masalah2 hukum bagi makmum dan imam
Bahagian Kedua
masalah-masalah penting bagi makmum dan imam

- Penerbit

"Kadang-kadang wajib bagi makmum mendahului imam iaitu seperti masalah apabila imam duduk bukan pada tempatnya seperti ia duduk pada rakaat yang pertama atau rakaat yang ketiga (kerana membaca tahiyyat awal) maka wajiblah makmum mendahuluinya iaitu terus berdiri dan menunggu imam dalam keadaan berdiri dan jika ia duduk serta imam nescaya batallah sembahyangnya dan disunatkan bagi makmum bahawa bertasbih (membaca tasbih) untuk menyedarkan imam supaya ia qiyam (berdiri)".



Harga = RM15.00 
    




1 comment: