Kazanah Ilmu yang hampir tidak dipelajari oleh generasi masa kini. Ditambah dengan penggunaan tulisan jawi lama menambahkan lagi kemalasan untuk membaca dan mempelajarinya. Namun percayalah saudara ku bahawa berbagai ilmu yang sangat halus penjelasannya terdapat didalam kitab-kitab tersebut. Gali lah ilmu yang makin ditinggalkan oleh generasi akan datang.

Pustaka Kitab Lama
1KJ-113-B, N.S Central Market, Tmn Bukit Kepayang, 70200 Seremban, N. Sembilan Tel: 06-6794293, 013-2372864
Maybank: 105122072445

Friday, 2 March 2012

Kitab Pelita Penuntut


Kitab Pelita Penuntut Terjemah Daripada Kitab Arab karangan Al-‘Allamah Asy-Syeikh Az-Zarnuji oleh Perhamba Yang Faqir IlallahMuhammad Syafi’i ibn ‘Abdullah ibn Muhammad ibn Ahmad Rangkul Langgih Fatoni. Kitab yang membicarakan hakikat ilmu dan kelebihan ilmu fekak dan pada menyatakan kelebihan niat takkala menuntut ilmu dan pada kenyataan memilih ilmu dan pada bicara membesarkan ilmu dan pada bicara bersungguh dalam menuntut ilmu dan pada bicara memulai mengaji dan tawakal dalam menuntut ilmu dan waktu mencari ilmu dan bicara kasih sayang dan memberi nasihat kepada orang dan pada bicara jalan menuntuti paham ilmu serta pada bicara menjauhkan maksiat-maksiat anggota yang tujuh dan beberapa perkataan pada membicarakan maksiat hati

Harga RM2.20
(Jawi)
RM 15 (Rumi)


Keterangan Buku :
Kitab Ta'lim Al-Muta'aalllin ini amat penting bagi para pelajar pondok. lanya menjadi bacaan wajib, ketika penuntut yang baru masuk belajar di pondok. Kitab ini adalah kitab adab, bukan kitab hukum, iaitu adad dalam menuntut'ilmi. lanya adab-adab yang membawa kejayaan orang yang menuntut 'llmu. Dalam buku ini, ada disebutkan tidak kurang daripada 21 matan hadith. Semuanya hadith mu’allaq, jika dilihat sanadnya yang ada di situ. Kesemuanya dikemukakan dalam konteks keadaban, atau sebagai nasihat biasa bukan sebagai hujah dalam penentuan sesuatu hukum syari'at. Dan buku ini mengandungi 13 fasal, iaitu:
Fasal 1: Hakikat'ilmu dan feqah dan kelebihannya.
Fasal 2: Niat tatkala hendak belajar dan menuntut ilmu.
Fasal 3: Memilikan'ilmu dan guru dan tauladan dan menyatakan ketetapan atas'ilmu.
Fasal 4: Membesarkan'ilmu dan ahlinya.
Fasal 5: Bersungguh, berkekalan, hemah dan cita-cita.
Fasal 6: Permualaan memotongkan bacaan, kadarnya dan aturannya.
Fasal 7: Tawakal, yakni berserahkan kepada Tuhan 'Azza wa Jalla.
Fasal 8: Waktu menghasilkaan 'ilmu dan menuntutinya.
Fasal 9: Kasih-sayang dan nasihat.
Fasal 10: Kelakuan mengambil faedah, mencari faham dan penggunaannya.
Fasal 11: Warak' pada ketika belajar'ilmu.
Fasal 12: Barang yang membawa kepada banyak peringatan dan menyatakan barang yang membawa kepada pelupa.
Fasal 13: Barang yang membawa kepada mudah dapat rezeki dan barang yang menegahkan dapat rezeki; barang yang menambahkan dan memanjangkan dan barang yang mengurangkan umur.
Dan bahagian dan akhir buku ini membicarakan "Hukum Mengenai Suasa", "Pembicaraan Anggota Yang Tujuh" dan "Ma'siat-Ma'siat Hati".

No comments:

Post a Comment